Mantra pomáhá odpoutat mysl od těla

17. května 2012 v 10:37 | Hare Krišna |  Reinkarnace

Putování z těla do těla

Védy vysvětlují, že átmá, duše, je pokryta dvěma druhy těl, hrubohmotným (fyzickým) a jemnohmotným tělem (astrálním). Smrt potom pouze znamená, že hrubohmotné tělo přestane fungovat a živá bytost, duše, je přenesena v jemnohmotném těle do jiného hrubého těla. Jemné tělo se skládá z mysli, inteligence a falešného ega (ahankáry). Falešné ego má za následek mylné ztotožňování duše s hrubým fyzickým tělem. Jemné tělo je také hmotné, ale skládá se z jemné fyzické substance, která formuje psychiku. Paměť, myšlenky, vůle, vnitřní zážitky, to vše probíhá na úrovni jemného těla. Nejběžnějším příkladem činností jemného těla jsou sny během spánku. Ve snu jednáme v jemném těle, zatímco hrubé tělo je nečinné. Jemnohmotné tělo existuje stále, i když hrubohmotné tělo přestane fungovat. Po smrti si v něm duše s sebou odnáší myšlenky, plány, vzpomínky a přání. Bhagavad-gítá (15.8) vysvětluje: "Živá bytost v hmotnémém světě přenáší svá různá pojetí života z těla do druhého stejně, jako vzduch přenáší vůně. Tak přijímá tělo jednoho druhu a znovu ho opouští, aby přijala další."
Stává se, že někteří lidé už odmalička vynikají nějakou neobyčejnou vlastností nebo talentem. W. A. Mozart byl například klavírní virtuos již ve čtyřech letech. Jako malé dítko přišel jednoho dne ke svému otci se skladbou, kterou sám napsal. Otec se usmál nad pokusem svého syna, ale když prostudoval partituru, zjistil, že jeho syn napsal tak složitou symfonii, že ji jeden klavírista stěží dokáže zahrát.
Odkud dostal Mozart a další "zázračné děti" tuto dovednost? Védy odpovídají, že tyto zkušenosti a schopnosti z minulých životů zůstávají v podvědomí mysli a znovu se projeví, když je nové tělo dostatečně vyvinuto. Zkušenosti a poznání z předešlých životů se tedy skladují v jemnohmotném těle a projevují se v různých schopnostech a nadání. Šrímad-Bhágavatam (4.29.66) vysvětluje: "Mysl způsobuje, že živá bytost přijme určitý druh těla podle styku s hmotnou přírodou. Pozorováním povahy člověka můžeme dojít k závěru, jak žil v předešlém životě a jaké tělo přijme v budoucnu. Takto stav mysli naznačuje minulá a budoucí těla."

Vnitřní reinkarnace (změna těl již v tomto životě)


Vědomí a fyzická podoba jsou úzce spojeny. Tělo a vědomí malého dítěte se zajisté liší od těla a vědomí dospělého člověka. Můžeme říci, že duše putuje během vývoje těla skrze různá těla s odlišným vědomím. Nemusíme si být vědomi, jak v současném životě měníme těla, protože tyto změny jsou velmi subtilní, postupné a stěží vnímatelné. Všimli jsme si jako děti, jak naše těla rostou? Zjistili jsme to pouze tehdy, když jsme po dlouhé době přijeli třeba za babičkou, která, když nás vítala, zvolala: "Jé, ty jsi ale vyrostl!" Tuto skutečnost potvrzují i biologové. Americký antropolog John E. Pfeiffer píše ve své knize "Human brain" (1955): "Naše tělo dnes neobsahuje ani jednu molekulu z těch, které ho tvořili před sedmi lety." Navzdory této neustálé změně těl my, duše, zůstáváme stejnou osobou, ať už nám je pět nebo dvacet pět let. Jsme jen v jiných hrubých tělech. Naše tělo se v průběhu času změnilo, máme větší sílu, více schopností, poznání, ale sami jsme zůstali stejní. Nestali jsme se ničím jiným. Tuto transmigraci duše mnoha těly v rámci jednoho života můžeme nazvat postupnou nebo vnitřní reinkarnací.

Vnější reinkarnace (změna těla po smrti)

Co se děje v okamžiku smrti? Máme vliv na naši budoucí situaci? Můžeme si vybrat náš příští život? v Bhagavad-gítě nacházíme následující odpovědi: "Tak jako vtělená duše souvisle přechází v tomto těle z dětství do mládí a stáří, přechází také v čase smrti do jiného těla. Moudrý člověk není z této změny zmatený." (Bg. 2.13). Bhagavad-gítá dále vysvětluje, že stav vědomí v okamžiku smrti je klíčovým pro volbu dalšího těla. "Každý naprosto jistě dosáhne právě toho stavu bytí, na který vzpomíná, když opouští své tělo." Při smrti duše společně se subtilním tělem opouští hrubé, fyzické tělo. Toto subtilní tělo, naše touhy a myšlenky zaznamenané v něm, které se nám vybaví v tomto momentu, jsou rozhodující při získání dalšího těla. Tato transmigrace duše z jednoho těla do druhého se nazývá vnější reinkarnace (v sanskritu samsára nebo také samsriti).
Šrímad-Bhágavatam (5.11.5-7) se zmiňuje, že mysl je přitahována smyslovým požitkem, zbožným nebo bezbožným. Taková mysl je pod vlivem kvalit hmotné přírody a zapříčiňuje odpovídající zrození v různých druzích těl, vyšších či nižších. Kvůli mysli proto duše trpí hmotnými strastmi nebo si užívá požitku. Mysl pod vlivem iluze je příčinou dalších zbožných či bezbožných činností a jejich karmy. Duše je pak jimi podmíněna. Světci říkají, že mysl určuje tělesné rysy, přináší spoutanost nebo osvobození. Zde je zamítnuta široce rozšířená myšlenka, že duše z lidského těla už nemůže poklesnout (získat zvířecí nebo jiné nižší tělo). Lidská podoba se liší od nižších forem tím, že duše v takovémto postavení má svobodnou volbu jednání, se kterou se pojí zodpovědnost za její činy (karma). Skutečnost reinkarnace duše společně se subtilním tělem také potvrzuje parapsychologický výzkum. Pomocí různých metod si mnoho lidí může vzpomenout na události ze svých předešlých životů. To by nebylo možné tehdy, kdyby se tyto vzpomínky nepřenášeli společně s duší. Podle védských písem je paměť funkce inteligence, část subtilního těla. Ačkoli v okamžiku smrti na svůj minulý život zapomínáme, je možné tyto vzpomínky určitými technikami obnovit. Tyto způsoby ale nejsou vždy stoprocentně hodnověrné. U některých výjimečných případů, hlavně dětí, je dokázána spontánní schopnost si tyto zážitky vybavit i bez vnějšího vlivu média či terapeuta.

Více najdete zde

Mantry

Části védské literatury jsou téměř jako učebnice o zvuku. Objasňují jeho využití jako duchovního nástroje. Stejné pojetí se odráží i v jiných kulturách. Kroniky natolik odlišných zemí, jako je Egypt nebo Irsko, vyprávějí o časech, kdy duchovní vyznavači využívali vibrací zaznívajících u zrodu vesmíru pro dobro celého lidstva.

Védská písma říkají, že celé vesmírné stvoření začalo zvukem: "Z Jeho řeči vzešel vesmír." (Brihad-áranjaka Upanišad 1.2.4.) Posvátné texty také popisují zvuk jako vynikající prostředek pro dosažení vyššího duchovního vědomí. Mantry slouží k tomu, aby pronikly smyslovou, mentální a intelektuální úrovní existence a přinesly duchovní osvícení.
Sanskritské slovo mantra je složeno ze dvou slov: manas a trájaté. "Manas" znamená mysl a "trájaté" osvobodit. Mantra je tedy to, co osvobozuje mysl, jejíž rozpoložení a "naladění" určuje náš budoucí směr vývoje.

Všechny mantry ale nejsou stejné. Pro Kali-jugu, nynější věk hádek a pokrytectví, který se vyznačuje všeobecným úpadkem všech dobrých vlastností, védská písma doporučují hlavně zpívaní Haré Krišna mahá ("velké") mantry.
Žádný jiný způsob duchovní seberealizace není v tomto věku hádek a pokrytectví tak účinný jako zpívání mahá-mantry:

Haré Krišna Haré Krišna

Krišna Krišna Haré Haré

Haré Ráma Haré Ráma

Ráma Ráma Haré Haré

Několik videí k tématu:

HARE RAMA HARE KRISHNA

SUNG BY BOY GEORGE AND ASHA BHONSLE :


Text sanskrtské písně Bhaja hure mana z tohoto videa:

Bhaja hure mana
Autor: Govinda dasa
(1)

bhajahū re mana śrī-nanda-nandana
abhaya-caraṇāravinda re
durlabha mānava-janama sat-sańge
taroho e bhava-sindhu re


Ó mysli, uctívej lotosové nohy Nandova syna, jež zbavují strachu. V této vzácné lidské podobě překonej oceán hmotné existence prostřednictvým společnosti svatých osob.

(2)
śīta ātapa bāta bariṣaṇa
e dina jāminī jāgi re
biphale sevinu kṛpaṇa durajana
capala sukha-laba lāgi' re


Nespím ve dne ani v noci, trpím zimou a horkem, větrem a deštěm. Pro trochu mihotavého štěstí nadarmo sloužím lakomým a podlým lidem.

(3)
e dhana, yaubana, putra, parijana
ithe ki āche paratīti re
kamala-dala-jala, jīvana ṭalamala
bhajahū hari-pada nīti re


Jaká je záruka skutečného štěstí ve všem bohatství, mládí, synech a příbuzných? Tento život je křehký jako kapka vody na lotosovém květu. Proto bys měla, ó mysli, neustále sloužit lotosovým nohám Pána Hariho.

(4)
śravaṇa, kīrtana, smaraṇa, vandana,
pāda-sevana, dāsya re
pūjana, sakhī-jana, ātma-nivedana
govinda-dāsa-abhilāṣa re


Velikou touhou Govindy dáse je následovat devět způsobů bhakti - naslouchat a opěvovat Pána Hariho, vzpomínat na Něj a modlit se k Němu, sloužit Jeho lotosovým nohám, sloužit Mu jako služebník, uctívat Ho, být Jeho přítel a plně se Mu odevzdat.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 King Rucola King Rucola | Web | 17. května 2012 v 11:55 | Reagovat

Hari Krisna sekta, Bergstrasse ZH-Berg :-D

Vsetko v poriadku, len je mi luto, ze sex je povoleny len za ucelom plodenia a len zenatym... :-(

2 Lilly Lilly | E-mail | Web | 17. května 2012 v 12:45 | Reagovat

V reinkarnáciu verím, ale ostatné takéto veci, čo si tú písal/a mi prídu také ... divné. Teda nezaujíma ma to. Ale to o ten reinkarnácii áno :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama